GAME ACADEMY

TOPBILLEDE_SPILUDVIKLING

EN FREMTID SOM SPILUDVIKLER

Vallekilde Game Academy er din mulighed for at snuse til en fremtid som spilskaber. Det primære formål er at give dig indblik i de mange aspekter, der tilsammen udgør et færdigt spil – uanset om det er fysisk eller digitalt. Du bliver præsenteret for en alsidig buffet af fag, der tilsammen giver dig en smagsprøve på de mange forskellige kompetencer, som behøves for at begå sig inden for spilbranchen i dag.

Det centrale er at gøre dig bevidst om forskellen mellem spillere og skabere – og at du som elev rykker fra at være forbruger til at blive en aktiv skabende udvikler af spil. Den proces kræver, at man forstår, hvordan leg fungerer, og hvordan det kan bruges som værktøj. Derfor lægger vi stor vægt på at lære dig, hvordan man designer nye lege og interaktionsformer. På Vallekilde Game Academy starter vi derfor også med at lære om legens væsen – en viden som vi efterfølgende anvender til at skabe brætspil og digitale spil.

Vi tilrettelægger altid det faglige niveau og sværhedsgraden af undervisningen efter elevernes niveau. F.eks. er det ikke et krav, at du i forvejen kender til f.eks. programmering, spilmekanikker eller grafisk design. Det eneste, vi forventer, er, at du har mod på nye udfordringer og er nysgerrig omkring, hvordan spil fungerer som kunstform, kommunikationsmiddel og verdensomspændende milliard-industri.

Bredt fagudvalg
Fag som programmering, animation, grafik, musik, lyd, leveldesign, spilmekanikker og interaktiv historiefortælling er alt sammen essentielle elementer i et spil. På Game Academy kommer vi rundt om det hele. Derudover kommer du til at beskæftige dig med design af brætspil, og hvordan spilmekanikker kan bruges til at fortælle eller dokumentere historier. Endelig bliver du også undervist i, hvordan du bedst muligt pitcher dine ideer. Inden semestret er slut, lover vi dig, at du har udviklet både egne digitale spil, udendørsspil, lege og brætspil.

Gæsteundervisere fra branchen
Thomas Vigild er hovedlærer på Game Academy, men i løbet af semestret vil du også blive undervist af nogle af de mest markante personer i den danske såvel som internationale spilverden. På den måde får du rig lejlighed til at danne netværk med etablerede kræfter i den blomstrende spilbranche.

Grundfag i Vallekilde Game Academy
Eksperimenterende spil & leg, interaktiv historiefortælling, design af brætspil, spilanalyse, prototyping fysisk & digitalt, programmering i Unity & GameMaker, udvikling af lyd & musik i spil, udarbejdelse af concept-art, animation og grafisk design, kreativ projektledelse, adfærdspsykologi, finansiering af spil, monetization og udvikling af apps.

ENGLISH
Vallekilde Game Academy is your chance to peek into a future of game design and game creation. During the stay you will experiment with game development, social gaming mechanics, level- or sounddesign and persuasive games. You can go for the visual aspect on games, dive into the challenges with interactive storytelling, master the behavioral psychology behind gaming and generally gain an all-round perspective on the game business, which has already overtaken the movie industry in revenue. You will meet the most influential people in the Danish and European game industry and world class game developers. You will try a vast number of different games including board games, and experience all the latest trends affecting the gaming industry on location at the school.

UNDERVISERE
VIGILD_746

THOMAS VIGILD
Var med til at starte Game Academy i Vallekilde 2010. Er desiden journalist, konsulent, underviser og foredragsholder inden for spil, leg, brætspil, apps, spilkultur, spildesign og teknologi. Skriver fast om spil, apps og teknik for Weekendavisen, biblioteksmagasinet Perspektiv samt Dagbladet Politiken, hvor han har skrevet om spil siden 1991.

Ekstern redaktionsmedlem under Spilordningen på Det Danske Filminstitut, der uddeler 20 mio. kr. over fire år til nye danske spilprojekter.

Juryformand for den danske kritiker-baserede brætspilspris Guldbrikken.
Chefredaktør for det halvårlige brætspilsmagasin ‘Brikker & Bræt”

Uddannet cand.mag i Musikvidenskab, datalogi og spil fra Københavns Universitet og IT-Universitetet i København. Har suppleret med kandidatkurser i journalistik og formidling ved Danmarks Journalisthøjskole.

Kurator og kunstnerisk kaliff for den internationale legefestival w00t – Copenhagen Play Festival, der rullede første gang på Frederiksberg i maj 2013.

DEM MØDER DU OGSÅ

Jeppe

JEPPE S. CHRISTENSEN
Fysiske spil, spilleradfærd, læringsspil og brætspil

Spil- og læringsdesigner hos MOCH A/S. Designer løsninger for organisationer og virksomheder, både e-learning kurser og analog læringsspil.
Spildesigner i eget firma, Tankespil, og udvikler bræt-/ kortspil til underholdning og læring, herunder brætspil som ”Match! – hvordan ser du din verden” (2010), ”Hop på Toget”, Tactic Games (2010), ”Inklusia – socialpædagogernes dilemmaspil”, ”Perspektivmaskinen”, ”Flowbox”, ”Game event – E&Y” og ”Match! SMK”

T_Garbos

TIM GARBOS
GameMaker, prototyping og konceptudvikling

Tim Garbos skaber spil, installationer, prototyper og interative oplevelser. Han er med-grundlægger af Exile Game Jam – et kreativt kunstnerisk hackathon på Vallekilde Højskole, og næstformand i International Game Developers Association i Danmark, der bl.a. organiserer Nordic Game Jam – verdens største gamejam. Derudover er Tim del af Copenhagen Game Collective og hacker-kollektivet Labitat, hvor hans prototyper fører til interaktiv kunst som f.eks. “Farmors Have”, der er udstillet pt. i Moskva. Tim arbejder pr. 2013 på børnespillet/historien Hupsi Galupsi.

P_sihm

PERNILLE SIHM
Animation / Grafik

Blev i januar 2013 færdiguddannet fra Animationsskolen i Viborg på Computer Graphics- linien. Pernille arbejder mest med concept-art og illustration, og er pt. (2013) i gang med at lave pre-produktion til spillene ‘Monster Kedelig’ og ‘Hupsi Galupsi’. Se portfolio www.pernillesihm.dk

Game_portrait

THOMAS LØFGREN
Spildesign, balancering, analyse og spillerpsykologi

Thomas Løfgren er digital designer og har arbejdet over 15 år med at skabe spil og interaktiv underholdning. Thomas har tidligere haft sin gang i DR’s legendariske ungdoms-redaktion og senest fungeret som Game Director for Danmarks største spilproduktion hos IO Interactive. Thomas elsker alle slags spil, både af pap og af pixels, har arbejdet som spilanmelder og designer sine egen brætspil i sin fritid.

Andreas

VALDEMAR SCHULTZ ANDREASEN
Valdemar Schultz Andreasen er netop færdiguddannet som Digital Designer ved Aarhus Universitet. Han har arbejdet på teater- og filmproduktioner, og var spilanmelder for Urban i 2006-07. I 2010 holdt Andreas foredrag i Aarhus og København om Kunst og Æstetik i computerspil. I 2012 var han Level Designer på DADIU-produktionen Trail Of Regret. I 2013 udgav han spillet “Pixel Being” online som del af hans speciale, Glass Bead Video Game.

P-Bruun

PETER BRUUN
Unity

Peter Bruun er freelance spiludvikler og underviser i spil- og interaktionsdesign på Designskolen i København. Han har arbejdet på diverse spilproduktioner bla. som leadprogrammør på mobil-hittet Subway Surfers hos danske SYBO Games. I øjeblikket arbejder han på børnespillet Hupsi Galupsi som i foråret 2013 modtog støtte fra Nordic Game Program.

GRATIS TUR TIL VALLEKILDE
Hvis du overvejer at tage på højskole, vil vi gerne invitere dig på besøg i Vallekilde, så du kan se om det er noget for dig. Vi betaler din transport og giver en god frokost. Klik her for at arrangere et besøg.
TILMELDING

DIT NAVN

DIN E-MAIL

DIT TELEFONNUMMER

ØNSKET STARTDATO

ØNSKET SLUTDATO

ØNSKET HOVEDFAG

EVENTUELLE SPØRGSMÅL

niels bøttcher238

26/8 – NIELS BÖTTCHER

Niels Böttcher, kreativ teknologist, lydnørd, performer, forsker og pladeselskabsejer, holder foredrag om lyd 26. august.

Læs mere

Annika Wetterling sammen med den irakiske blogger Noor Ahmed.

JOURNALISTELEV SKRIVER FOR ATLAS

Annika Wetterling, elev på forårets journalisthold, skriver hjem fra Irak til det danske samtidsmagasin Atlas.

Læs mere

teamsucces238

ELEVER LAVER RADIO FOR P4

I foråret tilrettelagde og producerede journalisteleverne radioindslag for P4 under temaet ‘ildsjæle’. Lyt til de mange spændende indslag her.

Læs mere

annemettethorhauge238

SPIL SOM KOMMUNIKATION

Anne Mette Thorhauge, lektor på KU, holdt foredrag på Vallekilde Højskole om brugen af computerspil og spilmekanikker som dokumentar.

Læs mere

morten mygind 238

LYDEN AF ET SPIL

Game Academy fik besøg af den erfarne spilkomponist og lydskaber Morten Mygind, som gæsteunderviste eleverne i at skabe lyd og musik til spil.

Læs mere

exile_238

GAME JAM AMOK

Første weekend i maj var det atter tid til Exile Spring Jam – et kombineret eksperimentarium, hyggeweekend og spil-jamming for 70 danske som udenlandske spilskabere.

Læs mere

Jeppe Bisbjerg238

‘SUBWAY SURFERS’ PÅ BESØG

Produktionschef for Kiloo Games, Jeppe Bisbjerg, står blandt andet bag mobilspillet “Subway Surfers”, der har over 20 millioner daglige brugere. I uge 23 gæsteunderviste han på Game Academy.

Læs mere

albert issa

IRAKS AMBASSADØR PÅ BESØG

Iraks ambassadør, Dr. Albert Issa Nothor, besøgte os og holdt foredrag om situationen i Irak og Kurdistan-regionen forud for vores studietur dertil i juni.

Læs mere

concept art 238

CONCEPT ART

Vallekildes Game Academy-elever har arbejdet intenst med “concept art” – grafiske skitser til nye spilkoncepter. Se de fine tegninger her.

Læs mere

minispil238

SPIL MED GAME ACADEMY

Download en række mini-spil, designet og programmet af eleverne på vores spiludviklingslinje, og få en smagsprøve på, hvad vi blandt andet arbejder med på Game Academy.

Læs mere

esbenkjærravn238

KULTURELT SPILDESIGN

Spildesigner Esben Kjær Ravn, grundlægger af firmaet Kong Orange, gæsteforelæste om leveldesign, grafiske verdener og spildesign set i en kulturel kontekst.

Læs mere

FREDERIKBRUNMADSEN

SÅDAN VINDER DU EN CAVLING

Vi fik et unikt indblik i, hvordan man graver de historier frem, som andre forsøger at mørklægge, da cavling-vinder og DR-journalist Frederik Brun Madsen kom forbi 6. maj.

Læs mere

emilryge238

FOTOS FRA FORTIDEN

Fotograf Emil Ryge gav os et indblik i fotografiets barndom, da han kom forbi os med sit storformat kamera, wet plates og et mobilt mørkekammer.

Læs mere

LITT-TALK-CHANNEL_THUMB

LITT TALK CHANNEL

Nu er vores nye Litt Talk kanal gået i luften. Se eller gense de mange inspirerende talks fra de sidste års litteraturfestivaler.

Læs mere

pejk238

RADIO-POESI FRA USA

Radioproducer Pejk Malinovski fortalte om podcast magasinet Third Ear, om at lave radio i Danmark og USA og om sammenhængen mellem lyd og poesi.

Læs mere