GAME ACADEMY

TOPBILLEDE_SPILUDVIKLING

VENTELISTE
Alle pladser er optagede på forårets hold for spiludvikling. Der er derfor åbnet for tilmelding til ventelisten.
EN FREMTID SOM SPILUDVIKLER
Vallekilde Game Academy er din mulighed for at snuse til en fremtid som spilskaber. Det primære formål er at give dig indblik i de mange aspekter, der tilsammen udgør et færdigt spil – uanset om det er fysisk eller digitalt. Du bliver præsenteret for en alsidig buffet af fag, der tilsammen giver dig en smagsprøve på de mange forskellige kompetencer, som behøves for at begå sig inden for spilbranchen i dag.

Det centrale er at gøre dig bevidst om forskellen mellem spillere og skabere – og at du som elev rykker fra at være forbruger til at blive en aktiv skabende udvikler af spil. Den proces kræver, at man forstår, hvordan leg fungerer, og hvordan det kan bruges som værktøj. Derfor lægger vi stor vægt på at lære dig, hvordan man designer nye lege og interaktionsformer. På Vallekilde Game Academy starter vi derfor også med at lære om legens væsen – en viden som vi efterfølgende anvender til at skabe brætspil og digitale spil.

Vi tilrettelægger altid det faglige niveau og sværhedsgraden af undervisningen efter elevernes niveau. F.eks. er det ikke et krav, at du i forvejen kender til f.eks. programmering, spilmekanikker eller grafisk design. Det eneste, vi forventer, er, at du har mod på nye udfordringer og er nysgerrig omkring, hvordan spil fungerer som kunstform, kommunikationsmiddel og verdensomspændende milliard-industri.

Bredt fagudvalg
Fag som programmering, animation, grafik, musik, lyd, leveldesign, spilmekanikker og interaktiv historiefortælling er alt sammen essentielle elementer i et spil. På Game Academy kommer vi rundt om det hele. Derudover kommer du til at beskæftige dig med design af brætspil, og hvordan spilmekanikker kan bruges til at fortælle eller dokumentere historier. Endelig bliver du også undervist i, hvordan du bedst muligt pitcher dine ideer. Inden semestret er slut, lover vi dig, at du har udviklet både egne digitale spil, udendørsspil, lege og brætspil.

Gæsteundervisere fra branchen
Thomas Vigild er hovedlærer på Game Academy, men i løbet af semestret vil du også blive undervist af nogle af de mest markante personer i den danske såvel som internationale spilverden. På den måde får du rig lejlighed til at danne netværk med etablerede kræfter i den blomstrende spilbranche.

Grundfag i Vallekilde Game Academy
Eksperimenterende spil & leg, interaktiv historiefortælling, design af brætspil, spilanalyse, prototyping fysisk & digitalt, programmering i Unity & GameMaker, udvikling af lyd & musik i spil, udarbejdelse af concept-art, animation og grafisk design, kreativ projektledelse, adfærdspsykologi, finansiering af spil, monetization og udvikling af apps.

ENGLISH
Vallekilde Game Academy is your chance to peek into a future of game design and game creation. During the stay you will experiment with game development, social gaming mechanics, level- or sounddesign and persuasive games. You can go for the visual aspect on games, dive into the challenges with interactive storytelling, master the behavioral psychology behind gaming and generally gain an all-round perspective on the game business, which has already overtaken the movie industry in revenue. You will meet the most influential people in the Danish and European game industry and world class game developers. You will try a vast number of different games including board games, and experience all the latest trends affecting the gaming industry on location at the school.

UNDERVISERE
VIGILD_746

THOMAS VIGILD
Var med til at starte Game Academy i Vallekilde 2010. Er desiden journalist, konsulent, underviser og foredragsholder inden for spil, leg, brætspil, apps, spilkultur, spildesign og teknologi. Skriver fast om spil, apps og teknik for Weekendavisen, biblioteksmagasinet Perspektiv samt Dagbladet Politiken, hvor han har skrevet om spil siden 1991.

Ekstern redaktionsmedlem under Spilordningen på Det Danske Filminstitut, der uddeler 20 mio. kr. over fire år til nye danske spilprojekter.

Juryformand for den danske kritiker-baserede brætspilspris Guldbrikken.
Chefredaktør for det halvårlige brætspilsmagasin ‘Brikker & Bræt”

Uddannet cand.mag i Musikvidenskab, datalogi og spil fra Københavns Universitet og IT-Universitetet i København. Har suppleret med kandidatkurser i journalistik og formidling ved Danmarks Journalisthøjskole.

Kurator og kunstnerisk kaliff for den internationale legefestival w00t – Copenhagen Play Festival, der rullede første gang på Frederiksberg i maj 2013.

DEM MØDER DU OGSÅ

Astrid_game

ASTRID MIE MAJGAARD REFSTRUP
Spil og interaktionsstuderende på Danmarks Designskole. Hun udvikler i øjeblikket brætspillet Merry Go Round og arbejder løbende sammen med andre spiludviklere på spillene Lovebirds og Baking With Friends og så underviser hun i tegning og brætspil på Herlev Billedskole. I 2014 holdt hun oplæg på Playful Arts Festival i Holland om kreative processer til spil og lege design.

mortenB_game_746

MORTEN BRUNBJERG
Underviser i interaktiv historiefortælling.

Morten er forfatter, foredragsholder og underviser. Selvstændig som en af Danmarks eneste spilforfattere og har leveret historie og dialog til spil som Hitman: Absolution, Max: The Curse of Brotherhood, Jagged Alliance Flashback mf. Morten har holdt foredrag om historiefortælling i spil i Danmark og udlandet og har over 10 års erfaring som underviser.

Læs mere om Morten her.

lauge_746

LAUGE LUCHAU

Underviser i brætspils-designLauge er en af de få danske brætspils-skabere, hvis spil har fået en anbefaling af den hæderkronede tyske brætspilspris Spiel des Jahres – med spillet ‘Uluru’, der udkom i 2011. Han har dog adskillige nye spil på vej, og er til daglig arkitekt. Læs mere om Lauge og hans spil her.

Desuden kan du her læse et interview med Lauge på Papskubber.dk

Jeppe Bisbjerg746

JEPPE BISBJERG

Produktionschef fra Kiloo Games, der blandt andet står blandt andet bag million-hittet i mobilspillet “Subway Surfers”. Underviser i kreativ projektledelse, og i hvordan man bedst pitcher sit spil. Derudover vejleder han også i fremtidige karrieremuligheder inden for spilbranchen.I øvrigt uddannet litteraturhistoriker fra Aarhus Universitet. Efter at have arbejdet flere år med kortfilm og musikvideoer, skiftede han til spilbranchen i 2009, hvor han blev ansat hos mobilspilvirksomheden Kiloo Games i Aarhus. Jeppe brænder for al storytelling og kreativitet uanset medie og har foruden de seneste års spilprojekter fået en række noveller udgivet ved danske forlag.

morten mygind746

MORTEN MYGIND
Erfaren spilkomponist og lydskaber. Morten har arbejdet med lyd i spil i adskillige år og fokuserer særligt på at skabe “soundscapes” – hele universer af lyd til spillene.

Læs mere om Morten Mygind her.

jacob la cour746

JACOB LA COUR
Oplevelsesdesigner og cand.design i spil og interaktion fra Danmarks Designskole. Han er specialiseret i immersion, spildesign, transmedia historiefortælling og interaktive medier. Til daglig er han Kreativ Chef i designbureauet OBTENTUS, som leverer total-oplevelser, der mixer spil, teater og medier til eventyrlystne og legesyge. Læs mere om Jakob her.

Eydi_game

EYDI AV HAMRI
Underviser i visuelt design og Visuelle Verdener.

Tegneseriestuderende på the Animation Workshop i Viborg. Han undervises bl.a. under Lawrence Marvit og andre mestre i grafik og design. Eyði er grafiker og spildesigner i egen spiludviklingsgruppe, der i øjeblikket udvikler deres nyeste titel, som bliver selfpublished på Nintendo Wii U. Han arbejder freelance med grafik og design releteret til video spil og andre visuelle medier.

kristianbak_746rettet

KRISTIAN BAK
Underviser i Level design

Kristian er cand. IT i Digital Design fra Aarhus University og BA i Multimedier og Filosofi.
Han er en erfaren spiludvikler og interaktionsdesigner fra danske firmaer som Funday Factory, Klean og Aarhus Filmværksted. Han står bag spil som “Are We There Yet”, der vandt Game Changer Game Jam 2014, og spil som Make My Head Grow, samt leveldesignet i DADIU-spillet ‘Branch’.

Daniel Dollerup_746

DANIEL DOLLERUP
Underviser i Programmering

Daniel er uddannet Datamatiker med Speciale i Spiludvikling fra Erhvervsakademi Dania, og programmør i spilstudiet Public Override. Sideløbende lærer på 3D College og Game-IT College under Viden Djurs i web-udvikling samt spil programmering. Interessen for computerspil startede som barn med Mario, Pokemon, Counter-Strike og en storebror at se op til, så Daniel har altid været nysgerrig omkring hvad der fik spil til at fungere.

GRATIS TUR TIL VALLEKILDE
Hvis du overvejer at tage på højskole, vil vi gerne invitere dig på besøg i Vallekilde, så du kan se om det er noget for dig. Vi betaler din transport og giver en god frokost. Klik her for at arrangere et besøg.
TILMELDING

DIT NAVN

DIN E-MAIL

DIT TELEFONNUMMER

ØNSKET STARTDATO

ØNSKET SLUTDATO

ØNSKET HOVEDFAG

EVENTUELLE SPØRGSMÅL

ROBOTFILTER
captcha
Indtast ovenstående bogstaver og tal her

vi kom ind

FORÅRSHOLDET SNART UDSOLGT

Der er ganske få ledige pladser tilbage på det kommende forårshold. Vi har nu åbnet for en venteliste på de fleste hold og kun ganske få pladser tilbage på Tilrettelægger, Håndværk og Lederskab.

Læs mere

I 2011 vandt Sophie Bremer den store journalistpris for studerende, da Anders Breinholdt overrakte hende Kravlingprisen for artikelserierne om DONG og DSB. (Foto: EB/Kristian Linnemann)

TV2 REPORTER PÅ BESØG

Sophie Bremer er tidligere vallekilling og politisk reporter for TV2. Hun besøgte højskolen for at fortælle om sin vej fra højskolens journalistlinje til Christiansborgs bonede gulve.

Læs mere

niels bøttcher238

EN LYDNØRD KOM FORBI

Niels Böttcher, kreativ teknologist, lydnørd, performer, forsker og pladeselskabsejer, holdt foredrag om lyd 27. august.

Læs mere

Annika Wetterling sammen med den irakiske blogger Noor Ahmed.

JOURNALISTELEV SKRIVER FOR ATLAS

Annika Wetterling, elev på forårets journalisthold, skriver hjem fra Irak til det danske samtidsmagasin Atlas.

Læs mere

glanowski_238

JOURNALIST FRA NYC INSPIRERER

”Da de syriske fængselsvagter fandt ud af, at vi var i gang med at interviewe en af de kvindelige indsatte, blev de tossede. Med et gevær i ryggen blev vi ført ud af fængslet,” fortalte Sara Glanowski under sit foredrag.

Læs mere

teamsucces238

ELEVER LAVER RADIO FOR P4

I foråret tilrettelagde og producerede journalisteleverne radioindslag for P4 under temaet ‘ildsjæle’. Lyt til de mange spændende indslag her.

Læs mere

annemettethorhauge238

SPIL SOM KOMMUNIKATION

Anne Mette Thorhauge, lektor på KU, holdt foredrag på Vallekilde Højskole om brugen af computerspil og spilmekanikker som dokumentar.

Læs mere

morten mygind 238

LYDEN AF ET SPIL

Game Academy fik besøg af den erfarne spilkomponist og lydskaber Morten Mygind, som gæsteunderviste eleverne i at skabe lyd og musik til spil.

Læs mere

exile_238

GAME JAM AMOK

Første weekend i maj var det atter tid til Exile Spring Jam – et kombineret eksperimentarium, hyggeweekend og spil-jamming for 70 danske som udenlandske spilskabere.

Læs mere

Jeppe Bisbjerg238

‘SUBWAY SURFERS’ PÅ BESØG

Produktionschef for Kiloo Games, Jeppe Bisbjerg, står blandt andet bag mobilspillet “Subway Surfers”, der har over 20 millioner daglige brugere. I uge 23 gæsteunderviste han på Game Academy.

Læs mere

albert issa

IRAKS AMBASSADØR PÅ BESØG

Iraks ambassadør, Dr. Albert Issa Nothor, besøgte os og holdt foredrag om situationen i Irak og Kurdistan-regionen forud for vores studietur dertil i juni.

Læs mere

concept art 238

CONCEPT ART

Vallekildes Game Academy-elever har arbejdet intenst med “concept art” – grafiske skitser til nye spilkoncepter. Se de fine tegninger her.

Læs mere

minispil238

SPIL MED GAME ACADEMY

Download en række mini-spil, designet og programmet af eleverne på vores spiludviklingslinje, og få en smagsprøve på, hvad vi blandt andet arbejder med på Game Academy.

Læs mere

esbenkjærravn238

KULTURELT SPILDESIGN

Spildesigner Esben Kjær Ravn, grundlægger af firmaet Kong Orange, gæsteforelæste om leveldesign, grafiske verdener og spildesign set i en kulturel kontekst.

Læs mere

FREDERIKBRUNMADSEN

SÅDAN VINDER DU EN CAVLING

Vi fik et unikt indblik i, hvordan man graver de historier frem, som andre forsøger at mørklægge, da cavling-vinder og DR-journalist Frederik Brun Madsen kom forbi 6. maj.

Læs mere