SPILUDVIKLING

DET GÅR STÆRKT
Lige nu får vi rigtig mange tilmeldinger til forårsholdet 2018. Sidste år på dette tidspunkt, blev forårsholdet udsolgt i oktober, så hvis du vil sikre dig en plads, er det en god idé at tilmelde dig nu.
EN FREMTID SOM SPILUDVIKLER
Lær at lave spil på Vallekilde Højskole.
På Spiludvikling lærer vi dig at lave dine egne spil. Vi arbejder med design og udvikling af digitale såvel som analoge spil samt lege og forskellige former for interaktionsdesign.
I løbet af dit ophold prøver du kræfter med en lang række værktøjer som programmering, level design, Photoshop, animation, grafisk design og projektstyring. Du bliver klogere på spilanalyse og spilforståelse, og sammen undersøger vi spil som kultur- og kommunikationsform.
Du vil lære at lave grafisk design og at programmere i Unity.

Derudover tager vi dig med dybt ind i den danske spilbranche, når vi besøger Spilbar i København, og vi henter spilbranchen til Vallekilde i form af spændende gæstelærere og oplæg.

Spiludvikling på Vallekilde er et godt sted at undersøge, om en fremtid som spiludvikler måske er noget for dig.

UGESKEMA
Her kan du se en ugeoversigt der viser hverdagen på Vallekilde Højskole. Oveni kommer selvfølgelig de improviserede arrangementer, foredrag, filmaftner, hyggelige indfald, spontane sportsudfoldelser og ture ud af huset.

Ugeskema_746x200

STUDIEREJSE TIL MONTREAL
En stor del af opholdet på Vallekilde Højskole er at komme ud og se sig om i verden. I foråret 2018 drager Spiludvikling til Montreal i Canada, hvor vi skal opleve landets spilkultur set igennem spilvirksomheder, teknologi-museer, arkadehaller, brætspilscaféer og escape rooms. Vi kommer til at besøge små som store spiludviklere, der arbejder med alt fra mobilspil til VR til konsolspil, brætspil og online-spil, så vi får et indtryk af den sprudlende branche for spiludvikling.

Canada med byerne Toronto og særligt Montreal er gennem de seneste par år blevet et internationalt epicenter for spiludvikling og omsætter i dag for over to milliarder dollar med over 20.000 ansatte og over 500 aktive spiludviklings-firmaer. Kæmpespil-serier som Assassin’s Creed, Hitman, Mass Effect, Splinter Cell og Prince of Persia bliver alle udviklet i Canada, og landet er i dag verdens tredjestørste spilindustri kun overgået af USA og Kina. Den foreløbige pris for rejsen er 8.000 kroner. Dertil vil komme ekstra tillæg.

MALMØ OG NORDIC GAME CONFERENCE

I maj har eleverne på Spiludvikling mulighed for at rejse til den nordiske konference Nordic Game Conference i Malmø, som samler hele den nordiske spilbranche. Nordic Game Conference er en vellykket blanding af foredrag, workshops og sessions, der primært er målrettet professionelle spilskabere i hele Norden, men også forskere og studerende fra alle nordiske spil-uddannelser.

I Malmø skal vi også besøge The Game Assembly, der er en af de bedste videregående uddannelser inden for spiludvikling i Norden.
Prisen for at deltage i turen til Nordic Game Conference er endnu ikke fastlagt. Læs mere om Nordic Game Conference og The Game Assembly.

ELEVERNE FORTÆLLER
Her kan du høre elever fra foråret 2015 – Øjvind Rasmussen og Nicolas Arnvig – fortælle om Spiludvikling på Vallekilde Højskole.

everyonesmacl

EKSEMPEL PÅ ELEVPRODUKTION
Spillet Dashing Jerry er lavet af elever fra Spiludvikling foråret 2016. Grafik af Sigurd Bengtson og Thomas Halborg, level design af Sigurd Bengtson, programmering af Victor Selnæs Breum og lydeffekter og musik af Frederik Goth. Spillet er de fires afslutningsprojekt på Spiludvikling. Læs mere om spillet her.

EKSEMPEL PÅ ELEVPRODUKTION
På 36 timer skulle Philip Holst Hoverby og David Abramowitz forsøge at skabe et simpelt 2D-spil, hvor man kun kan trykke på én knap. De endte med at lave dette spil, som de kalder Ultimate Foosball.

HOVEDLÆRERE
VIGILD_746

THOMAS VIGILD
Thomas var med til at starte Spiludvikling på Vallekilde Højskole i 2010.
Han er journalist, konsulent og foredragsholder med speciale i spil-, lege- og brætspilskultur. Han skriver om spil for Weekendavisen, biblioteksmagasinet Perspektiv samt Politiken. Han er juryformand for den danske brætspilspris Guldbrikken og designer i efteråret 2016 et fysisk gåderum for firmaet Mystery Makers.

Thomas er uddannet cand.mag i Musikvidenskab, datalogi og spil fra Københavns Universitet og IT-Universitetet. Har suppleret med kandidatkurser i journalistik og formidling ved Danmarks Journalisthøjskole.

Thomas har som mål at få mindst et godt grin i hver undervisningstime, og så søger han at bruge brætspil som en del af al sin undervisning.

MARTIN SKARREGAARD
Martin har en bred viden inden for de mange forskellige fagområder i spilbranchen. Han har master i “Arts in Computer Games Art and Design fra Goldsmiths University” i London, hvor han også har boet. Derudover har han en B.Sc. i Medialogi fra Aalborg Universitet i København. Oprindeligt var det faktisk et ophold på Vallekilde Højskole, som startede Martins interesse for spil. Ved siden af arbejdet som højskolelærer, arbejder han i dag i sin egen virksomhed, som producerer spil. Derudover elsker han klatring, is og indisk mad.

DEM MØDER DU OGSÅ

caroline_spiludvikling-f17

CAROLINE FANGEL
Kandidat fra Danmarks Designskoles Spil- og Interaktionslinje. Caroline har desuden studeret klassisk tegning og maling på Animations skolen i Viborg.
Hun har arbejdet for spilfirmaer i både København og Hamborg med blandt andet 3D assets, art direction, 2D grafik, user interfaces og nye måder at lave visuelle udtryk til spil på. Ved siden af arbejder hun også med grafisk design, kreativ skrivning og fotografi og har eget freelance firma.

VIDEO

SPILKÆLDEREN
Højskolen ejer over 1200 spil, som eleverne frit kan benytte sig af. Her fortæller Thomas Vigild, underviser på Spiludvikling, om et par af hans favoritter.
GRATIS TUR TIL VALLEKILDE
Hvis du overvejer at tage på højskole, vil vi gerne invitere dig på besøg i Vallekilde, så du kan se om det er noget for dig. Vi betaler din transport og giver en god frokost. Klik her for at arrangere dit besøg.
TILMELDING

DIT NAVN

DIN E-MAIL

DIT TELEFONNUMMER

ØNSKET STARTDATO

ØNSKET SLUTDATO

ØNSKET HOVEDFAG

EVENTUELLE SPØRGSMÅL

ROBOTFILTER
captcha
Indtast ovenstående bogstaver og tal her

LAV ET SPIL PÅ 36 TIMER

Kan man lave sit eget spil på under 3 dage? Philip og David fra linjen Spiludvikling viser her, hvordan de har designet og programmeret et simpelt fodboldspil.

Læs mere

NY UNDERVISER PÅ SPILUDVIKLING

Martin Skarregaard er ny lærer på Vallekilde Højskole. Han skal assistere Thomas Vigild på linjen Spiludvikling.

Læs mere

SPILUDVIKLERE PÅ KONFERENCE

Spiludviklerne har netop været tre dage i Malmø på Nordic Game Conference, hvor de lærte om alt fra lyddesign til storytelling i spil.

Læs mere

SPIL SOM PTSD-BEHANDLING

Kan computerspil hjælpe PTSD-ramte krigsveteraner med at overkomme dagligdags opgaver som besøg i supermarkedet? Det gjorde spiludvikler Christoffer Holmgård os klogere på, da han besøgte Vallekilde.

Læs mere