SVENSKE INDIESPIL

Spil, Spil

I går havde vi besøg af en af de mest populære og dygtige indie-udviklere i Norden.

Svenskeren Nicklas ‘Nifflas’ Nygren kom forbi for at tale om de spil, har har udviklet gennem tiderne. Det er alle samme platformspil, hvor der lægges stort fokus på udforskning og den kunstneriske stil. Han står bag spil som KnyttSaira og NightSky.

Nifflas er et multitalent, som stort set laver det hele selv: programmering, grafik, musik og lyd. Hans tilgang til spiludvikling er lidt speciel, da han gør det i en iterativ process, hvor han tager elementer fra sine tidligere spil og bygger videre. Det er tydeligt at se, at det er den samme person, som har arbejdet på spillene, men omvendt giver det også en vis charme og personlig stil.

Nifflas kom ind på en række tricks, der tillader ham at få sine spil til at se “mere professionelle” ud, som om de er lavet af et stort hold af mennesker. Han gør eksempelvis brug af et animationssystem, hvor hver enkelte animation kan genbruges på flere forskellige figurer. En anden ting er AI’en hos robotfjenderne, som består af flere led. Hvert enkelt led har sin egen hjerne, som konstant forsøger at lokalisere spilleren. Ved at kombinere forskellige dele og tweake deres parametre, kan han med meget lidt arbejde få tonsvis af forskellige AI behaviours.

En tredje ting er lyden, som han også er rigtig dygtig til at lave, er det auditive. Nifflas talte meget om sin lydbibliotek, og hvordan han producerer ambiente lyde ved at ændre frekvensen på white noise-lyd. En vigtig regel for ham er, at der aldrig må være bomstille i hans spil. Noget andet sjovt var, at baggrundsobjekter så som træer, røg eller blomster bevæger sig efter musikkens rytmer. Via et oscilloskop-program kunne han nemlig gå ind og fortælle, hvordan og hvornår hvert objekt skal rotere eller bevæge sig.

Det var rigtig spændende at høre Nifflas’ foredrag, og det er tydeligt, at han brænder for det, han laver. Trods hans popularitet, er han en meget nede-på-jorden-fyr, som laver de spil, han selv godt kan lide. Når det så er sagt, har han et kæmpe community, som både spiller og bidrager til hans spil. Det kan være alt fra musik til sjove billeder af forskellige frugter; hvis han finder det interessant, vil han meget gerne benytte asset’sene i sine spil.

Vi sluttede af med at spille hans nyeste spil, nemlig NightSky, som er et platformspil, hvor man styrer en rullende kugle. Den kan kun bevæge sig frem og tilbage, men alligevel rummer spillet en del sjove fysik-baserede puzzles. Det er derudover et meget stemningsfuldt spil, som giver stof til eftertanke.

Bagefter Nifflas talte vi kort om vores tur til England. Vi rejser afsted på næste lørdag, og vi skal blandt andet besøge EA Mobile, som har stået for mange licensspil til iOS, samt et game design-universitet. Vi kommer også til at se mindre spiludviklere, eksempelvis folkene bag det lydbaserede iPhone-spil Papa Sangre. Jeg glæder mig naturligvis rigtig meget, selvom jeg allerede har været på ferie i London to gange før.

Gustav er elev på Game Academy F11 og blogger om sit ophold og spiludvikling på GDVallekilde.

Spil, Spil
NGJ_238x120160412

ELEVER BAG NORDIC GAME JAM

Elever fra Event og Spiludvikling havde – bogstaveligt talt – en finger med i spillet, da verdens største game jam blev afholdt i København den 8. til 10. april 2016.

Læs mere

På Brian Lehrer-show

SPILFORSKER OM KUNSTEN AT TABE

Spilforsker Jesper Juul besøgte Vallekilde 15. januar og underviste eleverne på Spiludvikling. Han fortalte om, hvordan det kan være, at vi spiller spil, der er urimeligt svære og derfor meget svære at gennemføre.

Læs mere

steven achiam

JOURNALISTIK OG SPIL I EET

Fotojournalist Steven Achiam fortalte om den prisvindende interaktive dokumentar Deadline Athen på Vallekilde Højskole den 8. december 2015.

Læs mere

Gåderum_238x120

TRIERS GÅDERUM

Vallekildes grundlægger, Ernst Trier, har taget en skæbnesvanger beslutning. Han vil tage sit eget liv. Dramaet udspiller sig i et gåderum på Vallekilde Højskole.

Læs mere

Jesper_Theilgaard_238x120

THEILGAARD OM KLIMAFORANDRINGER

Metrolog fra DR Jesper Theilgaard fortalte om klimaforandringerne som optakt til, at Forfatter- og Spiludviklingselever skal arbejde med klima i den kommende tid.

Læs mere

Dino_Fritspil_238x120

ELEVER AFVIKLEDE SPILDAG I DR BYEN

Vallekilde-elever afviklede kæmpe spildag i DR Byen den 27. september 2015. Over 2000 mennesker kom forbi og spillede alverdens spil – både digitale og dem af pap.

Læs mere

PLAY_StormP_238x120

SPILUDVIKLERE SKABER UDSTILLING

Elever fra Spiludvikling har været med til at skabe ny udstilling om digitale spil til Storm P. Museet på Frederiksberg.

Læs mere

Playful_Constructions_2015_238x120

FÆLLESPROJEKT OM SPILFESTIVAL

Børn og voksne kom og legede med Vallekilde til spilfestivalen w00t på Frederiksberg. Elever fra Spiludvikling og Bureauet designede legende installationer i det offentlige rum.

Læs mere

niels bøttcher238

EN LYDNØRD KOM FORBI

Niels Böttcher, kreativ teknologist, lydnørd, performer, forsker og pladeselskabsejer, holdt foredrag om lyd 27. august.

Læs mere

wille_238

INSPIRERENDE FOREDRAG

Forfatter, billedskaber og instruktør Gunnar Wille besøgte Vallekilde Højskole i september. Han talte om hvordan vi skaber gode idéer og derefter arbejder videre med dem.

Læs mere

annemettethorhauge238

SPIL SOM KOMMUNIKATION

Anne Mette Thorhauge, lektor på KU, holdt foredrag på Vallekilde Højskole om brugen af computerspil og spilmekanikker som dokumentar.

Læs mere

morten mygind 238

LYDEN AF ET SPIL

Game Academy fik besøg af den erfarne spilkomponist og lydskaber Morten Mygind, som gæsteunderviste eleverne i at skabe lyd og musik til spil.

Læs mere

exile_238

GAME JAM AMOK

Første weekend i maj var det atter tid til Exile Spring Jam – et kombineret eksperimentarium, hyggeweekend og spil-jamming for 70 danske som udenlandske spilskabere.

Læs mere

Jeppe Bisbjerg238

‘SUBWAY SURFERS’ PÅ BESØG

Produktionschef for Kiloo Games, Jeppe Bisbjerg, står blandt andet bag mobilspillet “Subway Surfers”, der har over 20 millioner daglige brugere. I uge 23 gæsteunderviste han på Game Academy.

Læs mere

concept art 238

CONCEPT ART

Vallekildes Game Academy-elever har arbejdet intenst med “concept art” – grafiske skitser til nye spilkoncepter. Se de fine tegninger her.

Læs mere