SVENSKE INDIESPIL

Ikke kategoriseret

I går havde vi besøg af en af de mest populære og dygtige indie-udviklere i Norden.

Svenskeren Nicklas ‘Nifflas’ Nygren kom forbi for at tale om de spil, har har udviklet gennem tiderne. Det er alle samme platformspil, hvor der lægges stort fokus på udforskning og den kunstneriske stil. Han står bag spil som KnyttSaira og NightSky.

Nifflas er et multitalent, som stort set laver det hele selv: programmering, grafik, musik og lyd. Hans tilgang til spiludvikling er lidt speciel, da han gør det i en iterativ process, hvor han tager elementer fra sine tidligere spil og bygger videre. Det er tydeligt at se, at det er den samme person, som har arbejdet på spillene, men omvendt giver det også en vis charme og personlig stil.

Nifflas kom ind på en række tricks, der tillader ham at få sine spil til at se “mere professionelle” ud, som om de er lavet af et stort hold af mennesker. Han gør eksempelvis brug af et animationssystem, hvor hver enkelte animation kan genbruges på flere forskellige figurer. En anden ting er AI’en hos robotfjenderne, som består af flere led. Hvert enkelt led har sin egen hjerne, som konstant forsøger at lokalisere spilleren. Ved at kombinere forskellige dele og tweake deres parametre, kan han med meget lidt arbejde få tonsvis af forskellige AI behaviours.

En tredje ting er lyden, som han også er rigtig dygtig til at lave, er det auditive. Nifflas talte meget om sin lydbibliotek, og hvordan han producerer ambiente lyde ved at ændre frekvensen på white noise-lyd. En vigtig regel for ham er, at der aldrig må være bomstille i hans spil. Noget andet sjovt var, at baggrundsobjekter så som træer, røg eller blomster bevæger sig efter musikkens rytmer. Via et oscilloskop-program kunne han nemlig gå ind og fortælle, hvordan og hvornår hvert objekt skal rotere eller bevæge sig.

Det var rigtig spændende at høre Nifflas’ foredrag, og det er tydeligt, at han brænder for det, han laver. Trods hans popularitet, er han en meget nede-på-jorden-fyr, som laver de spil, han selv godt kan lide. Når det så er sagt, har han et kæmpe community, som både spiller og bidrager til hans spil. Det kan være alt fra musik til sjove billeder af forskellige frugter; hvis han finder det interessant, vil han meget gerne benytte asset’sene i sine spil.

Vi sluttede af med at spille hans nyeste spil, nemlig NightSky, som er et platformspil, hvor man styrer en rullende kugle. Den kan kun bevæge sig frem og tilbage, men alligevel rummer spillet en del sjove fysik-baserede puzzles. Det er derudover et meget stemningsfuldt spil, som giver stof til eftertanke.

Bagefter Nifflas talte vi kort om vores tur til England. Vi rejser afsted på næste lørdag, og vi skal blandt andet besøge EA Mobile, som har stået for mange licensspil til iOS, samt et game design-universitet. Vi kommer også til at se mindre spiludviklere, eksempelvis folkene bag det lydbaserede iPhone-spil Papa Sangre. Jeg glæder mig naturligvis rigtig meget, selvom jeg allerede har været på ferie i London to gange før.

Gustav er elev på Game Academy F11 og blogger om sit ophold og spiludvikling på GDVallekilde.

Ikke kategoriseret

NYT VALGFAG: ARDUINO

Højskolen har fået en række nye valgfag. Et af dem hedder Arduino, og her kan eleverne lære at programmere helt fra bunden.

Læs mere

MADS BRÜGGER PÅ BESØG

For Mads Brügger er langskaftede ridestøvler et journalistisk værktøj. Han er kendt for sin gonzo-tilgang til journalistikken – og 26. oktober besøgte han Vallekilde.

Læs mere

KONCERT: BREMER/MCCOY

5. oktober spillede den nytænkende jazzduo Bremer/McCoy en fabelagtig koncert på Vallekilde Højskole.

Læs mere

FOREDRAG MED KASPAR COLLING

Forfatteren bag Den Danske Borgerkrig 2018-24, Kaspar Colling, gæstede Vallekilde.

Læs mere

JAKOB BRO TRIO GAV KONCERT

Vallekilde og gæster kunne nyde den fabelagtige jazzguitarist Jakob Bro og hans trio, som gav koncert på højskolen den 28. november 2016.

Læs mere

VALLEKILDEBAR PÅ DISTORTION

Vallekilde Højskole var med på Distortion i København, klar til at servicere de mange festivalgængere med vand og spil.

Læs mere

SUZANNE BRØGGER KOM FORBI

I samtale med Forfatter-elev Thomas Korsgaard fortalte Suzanne Brøgger 1. juni om sit arbejde, om friheden og ensomheden, skammen og døden.

Læs mere

ELEVER BAG NORDIC GAME JAM

Elever fra Event og Spiludvikling havde – bogstaveligt talt – en finger med i spillet, da verdens største game jam blev afholdt i København den 8. til 10. april 2016.

Læs mere

KRISTOFFER ERIKSEN PÅ BESØG

Hvordan kombinerer man satire med seriøs journalistik? Det fortalte morgenradiovært og satiriker Kristoffer Eriksen om 20. april 2016.

Læs mere

SPILFORSKER OM KUNSTEN AT TABE

Spilforsker Jesper Juul besøgte Vallekilde 15. januar og underviste eleverne på Spiludvikling. Han fortalte om, hvordan det kan være, at vi spiller spil, der er urimeligt svære og derfor meget svære at gennemføre.

Læs mere

JOURNALISTIK OG SPIL I EET

Fotojournalist Steven Achiam fortalte om den prisvindende interaktive dokumentar Deadline Athen på Vallekilde Højskole den 8. december 2015.

Læs mere

FOREDRAG OM SYRIEN

Vallekilde Højskole inviterede den 7. december til foredrag om et af verdens brændpunkter Syrien ved professor Jakob Skovgaard-Petersen.

Læs mere

ELEVER BAG FESTIVALOPLEVELSE

Vallekilde-elever stod bag både opbygning, afvikling og en del af indholdet på innovationsfestivalen Afsnit I i november 2015.

Læs mere

MEDIELEJR LANDEDE PÅ VALLEKILDE

Danmarks næste generation af journalister deltog sammen med Vallekildes elever i Medielejr 2015. Et flot program blev i kombination med fest og årets første sne til en helt særlig weekend.

Læs mere

SENESTE NYT FRA LIBANON

Lilleputnationen Libanon formår trods umulige odds at opretholde fred og orden midt i et overophedet Mellemøsten. Det fortalte journalist Asger Gørup Nielsen på Vallekilde en regnvåd novemberaften.

Læs mere