SPILTALENT

SPILTALENT
Går du rundt med en spiludvikler i maven, fingrene eller hovedet?

Spiltalent er for dig, der elsker at skabe spil og lære nyt ved at være nysgerrig, begå fejl og prøve noget nyt. Kort sagt er Spiltalent for dig, der gerne vil finpudse dine evner som spiludvikler og lære andre spilinteresserede at kende.
Spiltalent består af initiativerne Månedens Spiltalent og Spiltalent-camp.

MÅNEDENS SPILTALENT
Indsend dit spil og vind faglig feedback, ros og rampelys.
Med initiativet Månedens Spiltalent sætter vi hver måned fokus på nye spil og prototyper udviklet af en eller flere unge danske spiludviklere. Alle mellem 16-25 år kan indsende spil.
Læs mere om Månedens Spiltalent her.

SPILTALENT-CAMP PÅ VALLEKILDE HØJSKOLE
På Spiltalent-camp hjælper vi dig i mål med din prototype af et digitalt spil. Vi finpudser den sammen med dig, så dit spil bliver endnu bedre.
I løbet af tre dage vil du på Vallekilde Højskole opleve spændende oplæg, møde andre unge spiludviklere fra hele landet og eksperter, som står klar til at hjælpe dig med at færdigudvikle dit spil, så det bliver endnu bedre.

Opskriften bag Spiltalent er simpel:
1) Lav en prototype på et digitalt spil og indsend den til Spiltalent. OBS: tilmelding for 2019 er ikke åben endnu.
2) Hvis dit spil bliver udvalgt af kuratorerne, bliver du og din prototype inviteret med til Spiltalent-camp i november 2019 på Vallekilde Højskole
3) Finpuds din prototype med råd fra dygtige mentorer over en hel weekend (med alt betalt – wup!)

Under Spiltalent-camp bliver vi sammen klogere på, hvordan spilbranchen fungerer. Hvordan udgiver du dit spil? Hvem ringer du til, hvis du skal have hjælp til noget grafik eller programmering? Hvordan laver du de bedste levels? Hvordan pitcher du dit spil til en udgiver? Hvordan med lydeffekter og musik? Og skal din historie, brugerflade eller karakterdesign måske strammes op?

For at hjælpe dig godt på vej samler vi et hold af de skarpeste mentorer fra spilbranchen til at vejlede og rådgive dig under hele Spiltalent-camp. Alle mentorer har det til fælles, at de er professionelle spiludviklere fra den danske spilbranche – inden for programmering, spildesign, historieskrivning, level design, visuelt design, lyd etc.

Du kan altså sagtens ankomme til Spiltalent med en ufærdig prototype og gå hjem igen med et mere færdigt spil.

Udover at arbejde med prototyperne vil der være masser af game talks, brætspilshygge, fest og højskolestemning.
Næste Spiltalent-camp er i novmeber 2019.

DELTAG I SPILTALENT 2019
Deltagelse i Spiltalent kræver, at et hold eller en enkeltperson stiller op med en prototype af et spil, som skal videreudvikles over tre dage på Vallekilde Højskole til Spiltalent-camp 2019. Bemærk at tilmelding ikke er åben endnu.

Alle inden for aldersgruppen 16-25 år kan deltage i Spiltalent. I særlige tilfælde kan der dispenseres for alderskravet.

For at deltage i Spiltalent 2019 skal du uploade en prototype af dit spil. Det gør du på Itch.io via dette link. Vi glæder os til at se, hvad du/I har fundet på.
BEMÆRK at tilmeldingen for Spiltalent 2019 endnu ikke er åben.

OBS! ​​Dit hold skal kun lave én tilmelding pr. spil.

SPILTALENT-KATEGORIER OG DEADLINE
Der kan indsendes spilbare prototyper i en af to forskellige kategorier: enten i Free-kategorien, som er for alle prototyper uanset hvor og hvornår de er udviklet, mens Jam-kategorien kræver, at prototypen er jammet frem på en af de danske uddannelsesinstitutioner (ZBC, NEXT, Viden Djurs m.fl.).

1) JAM
Prototyper af spil lavet som del af et game jam på en dansk uddannelsesinstitution.
Disse spil er typisk udviklet på 48 timer. Der fastsættes en fast tidsramme, som spillene skal være lavet indenfor.

2) FREE
Prototyper af spil som ikke er lavet til et game jam.

Tilmelding foregår i hold af 2-4 personer. Der kan inviteres enkeltpersoner, hvis kuratorerne skønner, at niveauet er højt nok.

Efter deadline udvælger vores kuratorer de bedste spil og sender dig en invitation, hvis du er blandt de udvalgte, der skal med på Spiltalent-camp 2019.

I 2018 VAR MENTORERNE DENNE FLOK:

PETER JOSEF KUCZYNSKI – SERIOUS GAMES INTERACTIVE
Kreativ direktør og ledende spildesigner i Serious Games Interactive. Før det brætspilsdesigner med “seriøse” brætspil hos GameTools og cand.it i Spildesign.
Han taler “spilsk” – fordi spildesign i Peter Josefs øjne er noget af det mest effektive kommunikation, der nedbryder grænser og barrierer hos sine spillere. Spil kan vitterligt ændre folk, steder og tankemønstre, og når spil gør mere end blot underholde, så er det magi. Og den magi vil Peter Josef gerne dele med os i Spiltalent.

CAROLINE FANGEL – KADK + DANMARKS DESIGNSKOLE
Caroline har en baggrund i klassisk tegning og maling fra Viborg Animationsskole – derefter har hun taget en kandidat i spilgrafik og illustration på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (Danmarks Designskole)
Siden da har hun arbejdet som freelancer hos bla. Knapnok Games, LEGO, Serious Games, Nykredit mf. Hun har tidligere undervist i spilgrafik på Vallekilde Højskole, og underviser i dag fast på Danmarks Designskole i spilgrafik som teaching assistant professor. Hun elsker Gamejams og at lave mærkelige spøgelsesspil, der skræmmer livet af deltagerne.

CHRISTIAN “CODE” SKRIVER KRAGEGAARD – DM I SPILUDVIKLING
Christian er blevet kaldt “Code” siden HTX, men lærte faktisk først at programmere nogle år senere.
Christian er cand.mag i Medialogi med speciale i spil. Efterfølgende har han været medejer af Red Ocean Games i over to år, før han begyndte at undervise mere i spiludvikling.
I dag arbejder Christian som projektudvikler ved Aalborg Ungdomsskole, hvor han har oprettet GameLab – et sted hvor unge kan komme og lære spiludvikling og arbejde med spil. Herigennem lavede han det første “Danmarksmesterskab i spiludvikling”, som har været i gang siden 2016.

EMIL KJÆR – FUNDAY FACTORY
Emil er product manager hos det aarhusianske spilfirma Funday Factory, der arbejder med en palette af meget forskellige spil og brands – senest som lead producer og spildesigner på spil som ‘LEGO Star Wars: Microfighters’ og ‘LEGO DC Super Heroes Chase’.
Før Funday Factory var Emil leder af en spil-inkubator i Viborg under Animation Workshop og har også udgivet sit eget spil til nye platforme. Uddannet bachelor i Medialogi og har en hund, der hedder Yoshi.

LENA MECH – WONDER PUG ADVENTURES
Lena er spildesigner, underviser og medlem af Copenhagen Game Collective. Hun er uddannet kandidat i Spildesign fra IT-Universitetet og har gennem sin karriere arbejdet med mange forskellige formidlings-greb – fra historie og teater til spil og nu iværksætteri. Hun er i dag stifter og ejer af firmaet Wonder Pug Adventures, der skaber spilbare by-vandringer i København – senest Assistens Kirkegård og Kødbyen.

MARTIN FASTERHOLDT – PLAYDEAD
Martin Fasterholdt er gameplay designer hos Playdead, hvor han særligt arbejdede på spillet INSIDE.
Har en kandidat-grad i Spildesign fra IT-Universitetet med speciale i 2D-platformsspil, samt bachelor i spildesign fra University of East London. I sin fritid dyrker han klatring samt obskure udfordringer til sig selv – f.eks. at spille Dark Souls uden at bruge de analoge sticks.

NINA VINDE FOLKERSEN – FREELANCE
Nina har altid været dybt fascineret af at fortælle historier og startede oprindeligt sin bachelor med et ønske om at komme ind i filmindustrien. Da hun senere fandt ud af at den danske industri sjældent producerer hendes yndlingsgenrer – action, adventure og fantasyfilm – droppede hun filmdrømmen og drejede hovedet mod den virtuelle verden.
Nina er bachelor i Medialogi fra Aalborg Universitet, og senere kandidat i Spildesign fra IT Universitetet. I dag arbejder hun som Art director, spildesigner og forfatter og har bl.a. arbejdet for Investigate North samt spillet Aporia: Beyond the Valley (udkom på Steam i juli 2017). Hun er også tegner, kreativ hjernevrider, konceptudvikler og historie-entusiast.

MIKKEL RASCH NIELSEN – ZBC
Mikkel var med til at starte Game Design-linjen på Zealand Business College HTX i 2015. Han er nu uddannelsesleder for og underviser i spiludvikling hos ZBC. Mikkel har tidligere været konsulent, oplægsholder og arbejdet med VR-oplevelser i flere lande. Han har også været med til at køre Nordic Game Jam 6 år i træk og er bestyrelsesmedlem i IGDA Danmark. Han er uddannet cand.scient i computer graphics, Medialogi på Aalborg Universitet København.

PATRICK JARNFELT – LOVABLE HAT CULT
Patrick udvikler indie-spil og har mange års erfaring inden for spiludvikling og game jams. Han er uddannet cand.it i medieteknologi og spil fra IT-Universitetet i København og i dag ejer og chefudvikler i eget spilstudie – Lovable Hat Cult. Han er samtidig medstifter af Copenhagen Game Collective og er også meget aktiv i det nordiske spil-miljø med events som w00t, Nordic Game Indie Night og Lyst Summit.

SØREN LUNDGAARD – GHOSTSHIP GAMES
Søren Lundgaard er CEO og Co-founder af Ghost Ship Games.
Søren er en gammel ræv i spil-industrien med tæt på 20 års erfaring i at udvikle spil til det globale marked på diverse platforme. Han startede som programmør, gik videre til design og spil-instruktion med spillet “Total Overdose” fra det danske spilfirma Deadline Games, og derefter undervisning, spilpitches og analytics, og er nu endt med en direktørhat på i sit eget firma. Gennem årene har Søren samlet en massiv mængde viden om spilverdenen på tværs af platforme og genre, og på det seneste har han specialiseret sig i ‘åben udvikling’ på Steam platformen.

ASTRID SØNDERBY LAMHAUGE – SYBO
Astrid arbejder som producer hos SYBO, skaberne af verdens mest downloade spil, Subway Surfer, der udgives af Kiloo. Igennem årene har hun arbejdet i alt fra små indie start-ups i Skandinavien til store internationale spilfirmaer i Canada og Spanien.
Astrid har en MSc.Spil fra IT universitet i København, hvor hun har specialiseret sig i agil projektledelse til spiludvikling. Det var også her interessen for, hvordan vi som branche er autentiske ledere men samtidig skaber profitable spil, blev vagt. Faktisk er det kun Baldur’s Gate eller en filosofisk diskussion om eksistensens natur, der kan rivalisere som samtalemener.

THOMAS VIGILD – VALLEKILDE HØJSKOLE
Thomas var med til at starte Spiludvikling på Vallekilde Højskole i 2010.
Han er journalist, konsulent og foredragsholder med speciale i spil-, lege- og brætspilskultur. Han skriver om spil for Weekendavisen, biblioteksmagasinet Perspektiv samt Politiken og er desuden juryformand for den danske brætspilspris Guldbrikken. Thomas er uddannet cand.mag i Musikvidenskab, datalogi og spil fra Københavns Universitet og IT-Universitetet. Han har suppleret med kandidatkurser i journalistik og formidling ved Danmarks Journalisthøjskole.
HER KAN DU SE PROGRAMMET FOR SPILTALENT-CAMP 2018
Fredag
Velkomst, intro og inspirerende game talks fra spiludviklere fra den danske spilbranche. Første feedbackrunde på din prototype fra din personlige mentor.

Lørdag
Videreudvikling af prototyper. Gennem flere feedback-runder finpudser du din prototype, mens mentorerne guider dig på vej. Fest og hygge om aftenen sikrer, at du også lærer de andre unge spiltalenter at kende.

Søndag
Spiltalent-camp afsluttes med en åben fernisering og præsentation, hvor alle spilprototyper fremvises og spilles af både mentorer, deltagere og publikum. Her kan indbudte gæster og danske spiludviklere møde og finde nye talenter til praktikforløb og blive inspireret af næste kuld af danske spilskabere. Præsentationen er også åben for, at dine venner og familie kan komme forbi og prøve dit (nu mere færdige) spil.

PRAKTISK INFO
Din deltagelse i Spiltalent-camp inkluderer alle måltider, the, kaffe og mellemmåltider. Vallekilde Højskole har trådløst internet, sauna, biograf, gymnastiksal, pejsestue og musiklokaler til fri afbenyttelse og afslapning.

SPONSORER

28. AUGUST – JEANETTE VARBERG

Prisvindende arkæolog Jeanette Varberg gæster os med foredraget Mennesket har altid vandret, som sætter nutidens flygtningestrømme i historisk relief.

Læs mere

KOM PÅ BESØG

Hvis du overvejer at tage på højskole, vil vi gerne invitere dig på besøg til en rundvisning og en snak.
Vi betaler din transport (op til 500 kr.) og giver en god frokost.

Læs mere

NYT HOVEDFAG: PODCAST

Fra efteråret 2019 lancerer vi et helt nyt hovedfag: Podcast. Faget er for alle, der har lyst til at fortælle gode historier med lyd.

Læs mere

12. SEPTEMBER – LINE KNUTZON

Line Knutzon er en af Danmarks væsentligste nulevende dramatikere – og en af de sjoveste. Kom med indenfor til en aften i det knutzonske univers.

Læs mere

FOREDRAG OM KØN, SEX OG MAGT

Med udgangspunkt i bestselleren En fandens mand fortalte Anders Haahr Rasmussen sin egen historie om at være hvid, heteroseksuel mand i en feministisk tidsalder.

Læs mere

BRUG FOR ET BREAK?

Studerer du på en videregående uddannelse? Og har du brug for et break? Tag et pitstop på Vallekilde til efteråret.

Læs mere

SE HØJSKOLEN

På Vallekilde Højskole kommer du til at bo i smukke omgivelser. Klik her og se billeder af haven, værelserne, foredragssalen og meget mere.

Læs mere

HVAD ER CLEAN OUT LOUD?

Clean Out Loud kombinerer hvert år fest med bæredygtighed på Roskilde Festival.

Læs mere

FØLG MED PÅ INSTAGRAM

Følg med i højskolens daglige liv på Instagram, hvor du får et indblik i elevernes og din (måske) kommende hverdag. Find os på @vallekildehojskole.

Læs mere

VIDEO: EN DAG PÅ VALLEKILDE

Hvordan er livet på en højskole? Se denne video, og hør hvad Jonathan og Alma laver på en typisk dag.

Læs mere

REJS UD I VERDEN MED VALLEKILDE

Alle vores hovedfag tager på studieture til spændende destinationer. Læs mere om efterårets rejser her.

Læs mere

SE VORES VALGFAG

Bag din egen pizza, lær at spille tennis eller dyk ned i podcastens univers. Læs om alle vores valgfag.

Læs mere

HØJSKOLEMAD I SÆRKLASSE

På Vallekilde Højskole er vi stolte af vores køkken. Derfor kan du følge @vallekildemad på Instagram og få smagfulde opdateringer.

Læs mere

VIDEO AF HVERDAGEN

Hvordan ser hverdagen ud på Vallekilde Højskole? Klik her og få et indblik i højskolelivet.

Læs mere

JONAS EIKA HOLDT FOREDRAG

Forfatter Jonas Eika læste op og fortalte om sin seneste udgivelse, Efter solen.

Læs mere

4. AUGUST – HOLDSTART EFTERÅR

Efterårsholdet starter søndag den 4. august. Klik her for at tilmelde dig.

Læs mere

AT BLIVE VEN MED SIG SELV

Journalistik-elev Alina Yasmin Manniche Jensen beskriver i denne modige klumme om højskoleliv, hvordan det føles at bliver ven med sig selv.

Læs mere

SOM EN KO PÅ EN GRÆSMARK

“Højskole er muligheden for, at alle os staldkøer kan nyde livet,” skriver Journalistik-elev Silas Moody Jakobsen i denne klumme om højskoleliv.

Læs mere

FARVEL TIL MASKEN PÅ VALLEKILDE

Isabella Canto Nielsen fra Journalistik skrev i foråret 2019 en fin klumme om højskolekærlighed, om at tage masken af og om at føle sig elsket, når man føler sig grim.

Læs mere

KOM MED RØST PÅ ROSKILDE

Talerskolen Røst skal på Roskilde Festival, og du kan komme med, hvis du vil være med til at formidle årets line-up gennem musiktaler.

Læs mere

DOBBELT CAVLING-VINDER PÅ BESØG

Kan journalistik gøre en forskel? Det spørgsmål besvarede den dobbelte Cavling-vinder journalist Anders-Peter Mathiasen, da han besøgte Vallekilde Højskole 20. marts.

Læs mere

FARVEL TIL KRÆFTEN OG HØJSKOLEN

Efter ni år som forretningsfører siger Anne-Birthe Køppen farvel til Vallekilde Højskole. Lasse Hjeresen Wraae fra Journalistik E18 tegner et portræt.

Læs mere

ELEVER HOLDT BYTTEMARKED

Valgfaget Klimakampen inviterede til byttemarked i Øvelseshuset 31. marts.

Læs mere